Efterlysning!

06.06.2024 kl. 17:01
Hjälp Mariehamnsmuseet att identifiera personer på ett gammalt fotografi.

Till sommarutställningen 2024 har Mikael Lönnqvist bidragit med ett intressant fotografi, men vi behöver hjälp med identifieringen. Vi tror att fotografiet visar kaptensklassen år 1926 framför den gamla Navigationsskolan på dagens Stadshusbacken.

I första raden rektorn, kaptenen Isak Herman Korsström ursprungligen från Nagu. Han publicerade fyra läroböcker och anses avsevärt ha höjt standarden på befälsutbildningen i Finland. I Mariehamn innehade han flera förtroendeuppdrag. Till vänster om honom i ljus kostym Carl Granith som bl.a. förde 4-mastbarkarna Pommern, Ponape och Olivebank. Han omkom 8 september 1939 när Olivebank på väg till Mariehamn minsprängdes i Nordsjön.

Graniths far, bosatt i Högbolstad i Sund, var son till förebilderna för de kända romanfigurerna Janne och Maja på Stormskär. Han var gift med Ljuba Skarén och bodde i hennes föräldrars hus i hörnet Storagatan Ålandsvägen.

Vilka kan Graniths årskurskamrater ha varit?

Mariehamnsmuseet tar tacksamt emot uppysningar ifall någon kan identifiera en eller flera personer på det här fotografiet. Det går bra att ta kontakt på något av följande sätt:

- fylla i kontaktformuläret på den här hemsidan, klicka på "Kontakt" uppe till höger

- skriva ett meddelande på facebooksidan https://www.facebook.com/Mariehamnsmuseet/

- ringa föreningens ordförande Guy Schåman på tel. nr. 018-21909 eller sända sms till projektledaren Jonna Kevin på tel. nr.  040-1545008